Rose-Marie Klintman
    rmk.nu

Dalabygden
11 januari 2008

Text och foto: Birger Sjungargård

MYSTIK I ROSE-MARIES MÅLERI
Rose-Marie Klintman , född och uppväxt i Borlänge fick i uppdrag av en hälsingetidning att göra en bild på temat "Advent".
- Jag slog upp ordet på Internet , där jag läste att det betyder ankomst. Utifrån det ordet fick jag sedan inspirationen till bilden.


Det tog bara någon dag för ett par veckor sedan, så var allt klart. Tavlan är fylld med en religiös symbolism – och som konstnärinnan själv verkar helt omedveten om. Det är det allra bästa!

Att kunna ge ord för det som ligger utanför våra ord och våra tankar är det som visionärer i alla tider kämpat med.

Den Heliga Birgitta är ett känt exempel från vårt land. Hieronymus Bosch är en motsvarighet i konsten. Det är väl något som gäller för varje konstnär vare sig det är i ord eller bild att man vill ge uttryck för något som finns inom en. Det är mystik som det inte alls behöver vara något mystiskt med, och en konst, som det heller inte behöver vara något konstigt med.

Rose-Marie Klintman är en ovanligt "vanlig" människa. Född i Borlänge, där mamman var sömmerska och pappan asfaltsläggare. Tidigt kände hon dragning till konsten och redan som tolvåring började hon gå i kurs för Hans Tollsen och lärde sig grunderna. Sedan blev Sigge Rosén hennes lärare. Med den grunden utvecklade hon en helt egen färg- och formteknik.

Ett tag bodde Rose-Marie Klintman i Idkerberget, sedan Hälsingland för att till slut hamna i Bergsjö med maken, deckarförfattaren Leif Woxlin. 1999 debuterade hon och utställningar följde på Galleri C.J. i Västervik och Galleri 17 i Stockholm. Detta gjorde att hennes bilder uppmärksammades även av TV, och härom året fick hon ställa ut på Galleri Zero i Berlin.

Just nu arbetar hon med sitt livs största separatutställning som till våren skall visas på Hälsinglands kulturcentrum Daagarssonsgården i Lenninge nedanför Bollnäs.

Birger Sjungargård
Bildtext:
Julevangeliets berättelse om Jesu födelse från Lukas ges här ett kosmiskt perspektiv, som finns i Johannes uppenbarelse, sist i vår Bibel. Där talas om nya himlar och en ny jord som skall bli verklighet. En centralgestalt i detta liksom i Rose-Maries bild är "Himladrottningen", i den romersk-katolska och ortodoxa kyrkan sammankopplad med Jungfru Maria, med sitt blåa dok. Ofta avbildas hon stående på en månskära med krona eller gloria i en världsallltets stråltandade öppning.

Ur den triangelformade gudssymbolen håller hon, Guds modern pånyttfödelsens och uppståndelsens symbol, ägget i sin famn. Det finns en detalj i detta som är värd att notera. Ägget är schackrutigt! Det är symbolen för vår värld och vårt liv. där ont och gott, sorg och glädje är sammanvävt! Allt tycks vila på ett vitt julklappspaket. Kuben är en symbol för den gudomliga fullkomligheten. Så är det centrum format som våra muslimska vänner samlas till i Mecka. Det är målet för all mänsklig strävan, den färdighuggna, rena vita stenen.

Rose-Marie har gjort en bild, där födslosmärtans röda färg finns med, men där livets gröna omsluter och dominerar det hela.
Bildtext:
Från Dalarna drog Rose-Marie till Hälsingland, där hon och maken skapade hem och ateljé i Bergsjö, en ort, där 25 konstnärer och konsthantverkare verkar och inspirerar varandra.